Women in financial services

Members login
aanmelden

NCD-event over MVO: 'Dare to Care'

Tijdens het jaarevenement van de NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren) was WIFS ook aanwezig....

Tijdens het jaarevenement van de NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren) op 19 juni was WIFS vertegenwoordigd door Natalia Goncharova (ABN AMRO), Brenda Oenema (PGGM), Angelique Meddeler (ING), Els Ankum (Triodos) en Eveline Stam (Bearing Point). 

 

Tijdens het event werd het nieuwe NCD-jaarthema 'Dare to Care' geïntroduceerd. Drie inspiratoren deelden op TedX achtige wijze hun kijk op Dare to Care en namen de aanwezigen mee in hun passie om niet alleen te praten over MVO, maar vooral te DOEN.

 

Lisanne van Zwol, medeoprichter van Kromkommer trapte af met haar verhaal over het ontstaan van het initiatief dat kromme komkommers, tweebeen-wortels en hartvormige tomaten terugbrengt op ons bord. Haar krachtige verhaal over de voedselverspilling vanwege looks, dat ze bijzette met quotes als 'Ik ben maar in mijn eentje, wat kan ik er aan doen om dit een duwtje te geven' en 'Mensen voelen zich te klein voor complexe problemen', wist de aanwezigen meteen te boeien. Iedereen kan aan caring doen; die taak ligt niet alleen bij directeuren en commissarissen. Dare to Care gaat om het lef te hebben om nieuwsgierig te blijven en in actie te komen.

 

Maarten de Jong, directeur en mede-oprichter van Oneplanetcrowd.nl  nam vervolgens het publiek mee in de wereld van crowdfunding, maar dan wel op basis van MVO. Maarten zag tijdens zijn periode in Sri Lanka al snel dat traditionele ontwikkelingshulp lui maakt en richtte zich op financieringshulp. Samen met zijn team zorgt hij ervoor dat ambitieuze duurzame en sociale ondernemers financiering realiseren op het crowdfundingplatform. Dat crowdfunding niet nieuw is- Zelfs de Statue of Liberty is gerealiseerd door crowdfunding- liet Maarten zien aan de hand van verschillende initiatieven zoals SnappCar. Wat zijn initiatief vooral bijzonder maakt is dat Maarten door crowdfunding duidelijk maakt dat verduurzaming naast noodzakelijk vooral interessant en leuk is.

 

Leo Koppelaar , Directeur Business Development van AFAS was al met MVO aan de slag voordat het überhaupt een begrip werd. Bij AFAS gaat het om meer dan een goed product: 'MVO zit in ons DNA'. Toch vertelde hij niet over MVO, maar wist hij het publiek te betrekken bij het onderwerp rentmeesterschap. Het startpunt is de medewerker; talent ontwikkelen is een verantwoordelijkheid, aldus Koppelaar. 'Wij doen niet aan negativiteit. Sfeer is het allerbelangrijkste in de organisatie want gepassioneerde medewerkers leiden tot een goed product en dat leidt tot tevreden klanten. En dan is geld verdienen slechts een secundair proces'. Volgens Leo gaat het om nieuwe wegen creëren om te laten zien dat het anders kan. Het is dan ook niet zo gek dat 4% van de geprognotiseerde winst van AFAS naar o.a. Stichting de Brug en het Meander Medisch Centrum gaat. En dat is precies waar Leo's passie ligt.

 

Voorzitter Ron Steenkuijl sloot het formele gedeelte van de avond af met zijn persoonlijke Dare to Care verhaal over hoe hij binnen eigen onderneming het verschil wist te maken met Het Nationaal Integratiediner. Het Integratiediner dat bij de introductie alleen weerstand kreeg, is inmiddels uitgegroeid tot een bijzonder evenement waarbij er werkelijk over verschillende culturen in de organisatie gepraat word.
 Maar Ron had vandaag naast zijn bijzondere verhaal ook een boodschap. 'MVO is geen linkse hobby, maar een kwestie van verantwoord leiderschap.' Hij daagde de NCD districten dan ook uit om met eigen Dare to Care initiatieven te komen.

  

Natalia Goncharova, WIFS-lid over haar deelname aan het NCD-event:

'The first (surprising) impression was to see many women during the NCD event. As Ron Steenkuijl explained in conversation with WIFS-members, this is a positive change in the last years. So, 50% of the last 250 new members were women. Additionally the average age of new members is 42 years old, compared to an average of 52 years. This underlines another trend within the supervisory boards and boards of directors.

During the event also the NCD Academy was announced. The understanding of NCD is that 'Emotionele en sociale intelligentie, [maar om..] creativiteit, een juiste dosis passie, een goed inzicht in de morele consequenties en zicht op je eigen kwetsbaarheid zijn een MUST'. In my opinion, this creates a touching point between WIFS and NCD'.

  

Vervolgens was er ruim gelegenheid tot netwerken met de 180 NCD-leden en gasten.

 

 

« naar overzicht